Horesta

 

Holdninger

Bookingbureauers dominans

Bookingbureauer eller de såkaldte OTA’er, Online Travel Agencies, sælger eller formidler overnatning på internettet og er i dag mange turisters redskab til at tilrettelægge ferien. Men bookingbureauerne har opnået en markedsdominans, der udnyttes til at indgå aftaler om bl.a. prisklausuler og begrænsninger i hotellernes handlerum. Det er en adfærd, der kan sammenlignes med et konkurrencebegrænsende misbrug af dominerende stilling, og dermed være ulovlig. Problemstillingen har international karakter, men Europa Kommissionen afventer pt. afgørelser hos de enkelte landes konkurrencemyndigheder. HORESTA mener, at der er brug for, at de danske konkurrencemyndigheder agerer aktivt og undersøger, hvorvidt der er tale om ulovlig adfærd. HORESTA mener, at det er helt afgørende, at hotellerne bevarer prissætningen af egne værelser.

Bookingbureauer er dermed en vigtig del af turisterhvervet og turismens værdikæde. HORESTA mener, at bookingbureauer skal bidrage med statistisk viden til brug for Danmarks samlede turismeregnskab, og at bookingbureauer skal mødes af ens krav. Således bør bookingbureauer som Airbnb indberette oplysninger om lejeindtægter til SKAT på tilsvarende vis som sommerhusbureauerne.


Tilbage til Mærkesager

 

login  



Få et login/password >Har du glemt dit password? >

Nyhedsbrev

Tilmeld dig HORESTAs nyhedsbrev og hold dig opdateret på branchenyt, lovgivning, arbejdsret, fødevarer og miljø
Tilmeld nyhedsbrev >

PRESSEKLIP

Hollandsk hotelkæde på vej til København20-04-2018Københavnerhotel får nye ejere20-04-2018Dansk operatør skal drive Moxy-hotel i Norge20-04-2018Flere turister vælger Danmark uden for sæsonen20-04-2018Aalborg-hotel lander økologisk bronzemærke20-04-2018Lübker Golf genåbner20-04-2018Handicappede beskyttes mod diskrimination19-04-2018Kan 3D-lyd og flydende campingvogne lokke flere turister til?19-04-2018