Horesta

 

Holdninger

Sygedagpenge

Virksomhederne har årligt en stor økonomisk byrde forbundet med medarbejderes sygefravær. Derfor er det afgørende, at reglerne omkring sygedagpenge er nemme at administrere, og at de pålægger arbejdsgiveren så lille en administrativ og økonomisk byrde som muligt. Jo lettere og billigere det er at administrere at have syge medarbejdere, jo større mulighed er der for, at medarbejderen fortsat vil være tilknyttet arbejdsmarkedet og dermed ikke ligger samfundet økonomisk til last.

Arbejdsgiverperioden regulerer det antal dage, hvor virksomhederne skal betale sygedagpenge til en syg medarbejder. Udover sygedagpenge er mange virksomheder forpligtet via funktionærloven eller overenskomster til at betale løn til medarbejderne under sygdom. Arbejdsgiverperioden er siden 2007 blevet ændret flere gange fra 14 dage i 2007 til 30 dage i 2014. Konsekvensen har været store merudgifter for arbejdsgiverne. Længden af arbejdsgiverperioden er af afgørende betydning for virksomhedens udgifter og konkurrenceevne.

Arbejdsgivernes motivation for at beholde en medarbejder i en længere periode med sygdom afhænger af udgiften forbundet med fortsat ansættelse. For at sikre at flere medarbejdere, der rammes af sygdom, bevarer tilknytningen til arbejdsmarkedet, må sygedagpengereglerne ikke pålægge arbejdsgiverne en væsentlig øget udgift. HORESTA går derfor ind for en reduktion eller en fuldstændig afskaffelse af arbejdsgiverperioden.

Tilbage til Mærkesager

 

login  



Få et login/password >Har du glemt dit password? >

Nyhedsbrev

Tilmeld dig HORESTAs nyhedsbrev og hold dig opdateret på branchenyt, lovgivning, arbejdsret, fødevarer og miljø
Tilmeld nyhedsbrev >

PRESSEKLIP

Hollandsk hotelkæde på vej til København20-04-2018Københavnerhotel får nye ejere20-04-2018Dansk operatør skal drive Moxy-hotel i Norge20-04-2018Flere turister vælger Danmark uden for sæsonen20-04-2018Aalborg-hotel lander økologisk bronzemærke20-04-2018Lübker Golf genåbner20-04-2018Handicappede beskyttes mod diskrimination19-04-2018Kan 3D-lyd og flydende campingvogne lokke flere turister til?19-04-2018