Omsætningen i hotel-. restaurant- og turismeerhvervet er sæsonbetonet, og derfor kan der være store udsving i virksomhedernes behov for personale.
Det kan være vanskeligt at udvælge de medarbejdere, der af driftsmæssige årsager må opsiges for eksempel på grund af udsigt til omsætningsnedgang. Afhængigt af omstændighederne, kan der være behov for, at opsigelser skal begrundes sagligt.
”Der er mange usaglige begrundelser for opsigelser, herunder for eksempel graviditet, handicap, tillidsmandserhverv og lignende, og disse begrundelser vil automatisk være usaglige. Spørgsmålet er dernæst, hvad en saglig begrundelse så kan være. For at undgå efterfølgende at blive beskyldt for på usaglig måde at have udvalgt medarbejdere til opsigelse, kan du fastlægge en række kriterier, som du vurderer efter ved udvælgelsen af medarbejdere til opsigelse”, siger advokatfuldmægtig i HORESTA, Jesper Boding, og fortsætter:
”Disse kriterier kan være sygefravær (stabilitet), kompetenceniveau, uddannelse, erhvervserfaring, effektivitet og hurtighed i opgaveløsning, fleksibilitet, engagement, omstillingsevne, samarbejdsevne og sprogkundskaber”.
Kriterierne skal altså være baseret på konkrete behov for virksomheden, og selvom kriterierne som udgangspunkt er saglige, kan de forskellige kriterier vægtes forskelligt afhængigt af, hvilken type virksomhed der er tale om. Det er ikke meningen, at en virksomhed skal anvende samtlige kriterier, for det kan være krævende at vurdere alle medarbejdere på den måde. I stedet kan virksomheden udvælge for eksempel 3-4 af de mest relevante kriterier og vurdere derefter.
HORESTAs medlemmer er altid velkomne til at ringe til HORESTAs juridiske call center i forbindelse med opsigelser af medarbejdere på +45 35 24 80 40.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
-
Turismeudspil: Reformér Campingreglementet
18-04-2024
-
Ny i HORESTA: fokus på gastronomi og selvforkælelse i naturskønne omgivelser
18-04-2024
-
Hotel Insights 2024: Lær at sikre synlighed på nettet
18-04-2024
-
Vi har opdateret vores ansættelsesbeviser
18-04-2024
-
Danmarks Bedste Konferencekokke er blevet kåret
18-04-2024
PRESSEKLIP
-
Nyt kanonregnskab fra hotelscenen: Scandic leverer stort overskud
18-04-2024
-
Sofie og Jeppe rækker ud efter medaljer til Skills, og forventninger til dem er store
18-04-2024
-
I dag åbner Københavns nye madmekka efter flere års ombygning
18-04-2024
-
Femte måned i træk med tilbagegang i passagerer
18-04-2024
-
7.000 kvadratmeter stort plejecenter udbydes til hotelprojekt
18-04-2024
-
Flere campister – men færre campingvogne
18-04-2024
-
Great Northern i Kerteminde er næsten klar til at blive vist frem: Udvider restauranten - næste skridt bliver hotel
18-04-2024
-
Knald eller fald for Ild.Pizza: Her genåbner to af Aarhus-kædens pizzeriaer
18-04-2024