Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

En ny forbrugeradfærdsundersøgelse af takeaway i genbrugelig emballage undersøger hvilke faktorer der påvirker private og erhvervsdrivende til at vælge genbrugelige frem for engangsløsninger til takeaway. Dette for at opnå en større viden om forbrugers adfærd og overvejelser i forbindelse med genbrugelig takeaway-emballage.

Undersøgelsens resultater viser, at adspurgte forbrugere af takeaway generelt er positivt indstillet over for at bruge genbrugelig emballage, og at forbrugere generelt bekymrer sig om miljø og klima. Dog benytter et fåtal sig stadig af genbrugelige takeaway-beholdere.

Forbrugere primært motiveres af klima- og miljøhensyn samt pris, hvis genbrugelig emballage gør købet billigere end engangsemballage. Det tyder på, at forbrugere skal spørges i restaurationen og tilbydes en rabat ved valg af genbrugelige takeaway emballage, hvis man vil motivere flere forbrugere til at vælge genbrugelig takeaway-emballage over engangsemballage.

Væsentlige barrierer

En af de væsentlige barrierer for at vælge genbrugelig takeaway-beholdere er manglende opmærksomhed i købsøjeblikket. Forbrugerne tænker ikke over, at de kan vælge mellem forskellige emballagemuligheder – og det skyldes i høj grad, at personalet ikke gør opmærksom på hvilke muligheder der er.

Desuden peger undersøgelsen på barrierer som; pris og tilgængelighed samt besværligheder koblet til modtagelse og aflevering af emballagen. Sociale normer, herunder følelsen af at være til besvær og skille sig ud, spiller også en væsentlig rolle i at afholde forbrugerne fra at bruge genbrugelig emballage.

Fakta

Rapporten er udarbejdet af konsulentvirksomheden Naboskab for Miljøstyrelsen og er et projekt under sektorsamarbejdet i hotel- og restaurationsbranchen.

Sektorsamarbejdet i hotel- og restaurationsbranchen arbejder blandt andet med at kortlægge potentialer for reduktion, genbrug og genanvendelse af plastik.

Det Nationale Plastikcenter i Miljøstyrelsen har indgået samarbejdsaftale med HORESTA om sektorsamarbejdet. Læs mere om sektorsamarbejdet i hotel og restaurationsbranchen på Plastikviden.dk.

Læs mere her.

Log ind