Hvis medarbejderen er syg ved feriens begyndelse, er der tale om en feriehindring, som medfører at ferie ikke afholdes med mindre medarbejderen selv ønsker at afholde ferie.

Hvis medarbejderen bliver syg under sin ferie, kan medarbejderen have ret til erstatningsferie ved mere end 5 dages sygdom. Ved krav om erstatningsferie er det en forudsætning, at medarbejderen melder sig syg til arbejdsgiver efter de normale regler for sygemelding. Det er altså ikke tilstrækkeligt, at medarbejderen først efter sin ferie meddeler til arbejdsgiver, at medarbejderen har været syg i ferien. Derudover skal medarbejderen, hvis arbejdsgiver anmoder herom, sikre sig lægelig dokumentation for sin sygdom under ferien. Det er medarbejderen, der skal betale for den lægelige dokumentation.

Indholdet på denne side er kun synligt for medlemmer af HORESTA. Vores eksperter rådgiver vores medlemmer inden for hoteller, restauranter og turismevirksomheder om alt fra jura og fødevarer til miljø, økonomi & politik. Hvis du vil have glæde af vores viden, er du meget velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

FAQ - Den nye ferielov
Downloads

HORESTA har samlet svarene på de oftest stillede spørgsmål om den nye ferielov.

Indholdet på denne side er kun synligt for medlemmer af HORESTA. Vores eksperter rådgiver vores medlemmer inden for hoteller, restauranter og turismevirksomheder om alt fra jura og fødevarer til miljø, økonomi & politik. Hvis du vil have glæde af vores viden, er du meget velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Downloads for medlemmer

Medlemmer af HORESTA kan downloade relevante notater om ferie nedenfor:

 

Indholdet på denne side er kun synligt for medlemmer af HORESTA. Vores eksperter rådgiver vores medlemmer inden for hoteller, restauranter og turismevirksomheder om alt fra jura og fødevarer til miljø, økonomi & politik. Hvis du vil have glæde af vores viden, er du meget velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.

Callcenter
juridisk rådgivning

HORESTAs callcenter er åbent
Mandag - fredag kl. 08.30 - 16.00

Tlf.: +45 35 24 80 40

Mail: callcenter@horesta.dk