Forbrugerombudsmanden modtager et stigende antal klager fra forbrugere over restauranter og butikker, som ikke tager imod kontanter.
Det fortalte TV2/News her til morgen.
HORESTAs kommercielle direktør, Jeppe Møller-Herskind, forklarede i en kommentar, at der er stort besvær og store omkostninger forbundet med at tage imod kontanter.
For virksomheder med en lav kontantomsætning ville det være en fordel frit at kunne vælge kontanterne fra. Det kan de ikke i dag, hvor der findes en kontantpligt.
”Det er blevet voldsomt byrdefuldt at skulle håndtere kontanter. Det er dyrt at komme af med dem, virksomhederne skal betale for at få byttepenge, og så er bankernes afleveringsdepoter stort set forsvundet, så det er meget omkostningsfuldt at håndtere kontanter i dag”, sagde Jeppe Møller-Herskind.
Han efterlyste en modernisering af lovgivningen i et samfund, hvor digitaliseringen er buldret frem på alle andre områder.
”Der står hotel- og restaurantbranchen i den situation, at de er tvunget til at tage imod kontanter ved lov. Så mens branchen er tvunget til at tage imod kontanter, så kører samfundet forbi uden for”, sagde Jeppe Møller-Herskind.
Han understregede, at HORESTA ikke ønsker en udfasning af kontanterne. Målet er at skabe valgfrihed i branchen.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Hotelhandler tegner sig for rekordstor andel af ejendomsmarkedet
10-05-2025
-
Milliardpotentiale i vinterturisme: Q1 skal booste København
10-05-2025
-
Tidligere hotelchef i Washington DC skal lede boutiquehotel i Ørestad
10-05-2025
-
44 kunstportaler skal gøre Odense til international kulturby
10-05-2025
-
Erfaren brancheprofil skal løfte Hotel Phønix
10-05-2025
-
Påskens placering sender overnatningstal ned
10-05-2025
-
Rekordmange amerikanere vælger København som feriemål
10-05-2025
-
Økomærke giver Vingsted adgang til offentlige kunder
10-05-2025