Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

En ny rapport fra HORESTA, lavet i samarbejde med Kantar Gallup, viser markante geografiske forskelle i danskernes udespisevaner.

Mens københavnere i gennemsnit spiser ude over 10 gange om måneden – 44 pct. flere end landsgennemsnittet – ligger bornholmerne i den modsatte ende med kun tre besøg pr. måned, 46 pct. under gennemsnittet. Tallene, der dækker 2023, inkluderer alt fra kaffekøb til gourmetmiddage.

Ifølge HORESTA’s analyse er forskellene præget af faktorer som restaurantudbud, købekraft og livsstil. HORESTA’s viceadm. direktør, Jeppe Møller-Herskind, peger på et stort uforløst potentiale i at øge udespisningen i provinsen, bl.a. gennem støtte til lokale ”jord til bord”-koncepter, som kan fremme gastronomisk udvikling uden for storbyerne.

Læs hele historien på Travelnews

HORESTA: Flere hotelovernatninger trods påskeeffekt i april

April bød på færre turistovernatninger end året før, men når påsken opgøres samlet for marts og april, endte dansk turisme alligevel i plus. Især hotellerne trak udviklingen op, mens feriehuse og campingpladser oplevede tilbagegang.

Hotellerne fortsætter fremgang i overnatninger trods påskeeffekt

Friske overnatningstal for hotelbranchen viser 1,68 mio. overnatninger i april. Det svarer til en fremgang på 2,9 pct. sammenholdt med april sidste år. Fremgangen sker endda på trods af, at påsken sidste år lå sent og derfor trak april op i 2025. Tallene er relativt upåvirket af den internationale usikker – for nu.

Log ind