Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.

På Restaurant Haven i København har tre virksomheders sene afbud til julefrokoster ført til et økonomisk tab på 150.000 kr., fortæller medejer Robin Ungermann.

De sene aflysninger betød, at restauranten ikke kunne nå at genbooke de 210 kuverter. Episoden har fået Robin Ungermann til at indføre et depositum på 50 pct. ved fremtidige julebookinger.

HORESTA oplever, at problemet er udbredt, især i højsæsoner som julen, og hjælper derfor medlemmer med at håndhæve deres rettigheder.

Ifølge direktør Jeppe Møller-Herskind skyldes problemet blandt andet digitalisering, som har skabt en lavere forpligtelse hos gæster. HORESTA fører også sager, hvor virksomheder nægter at betale erstatning efter sene afbud, og understreger vigtigheden af tydelig afbestillingspolitik.

Læs hele historien på DR

▶︎ Lyt også til radioindslag på DR P4 (58:42 og frem)

Log ind