Få indblik i, hvad der rører sig i hotel-, restaurant- og turismebranchen med dagens presseklip.
Flere amerikanske restaurantkæder oplever stigende interesse for mindre og billigere portioner, og hele 75 pct. af de amerikanske gæster foretrækker nu denne model. En af dem er kæden Olive Garden, der ellers er kendt for store mængder pasta og brød.
I Danmark følger man udviklingen med interesse – og en vis grad af opmærksomhed. Ifølge Jeppe Møller-Herskind, adm. direktør i HORESTA, kan konceptet udfordre restauranternes økonomi, særligt i en tid med stigende råvarepriser og høje faste omkostninger.
HORESTA har ikke set tegn på samme efterspørgsel herhjemme, og påpeger, at portionsstørrelser i USA generelt er større end i Danmark. Samtidig viser tal fra Landbrug & Fødevarer, at danskerne prioriterer restaurantbesøg højt – men bruger færre penge pr. måltid.
Privatøkonom Brian Friis Helmer fra Arbejdernes Landsbank vurderer dog, at billigere alternativer kan blive relevante, hvis danskernes privatøkonomi presses yderligere i den kommende tid.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Optimeet 2026 udvider med nye formater og spor
06-11-2025
-
Restaurantbranchen oplever vækst – men inflation dæmper effekten
06-11-2025
-
Core Hospitality runder 2.000 værelser med udvidelse i Esbjerg
06-11-2025
-
HORESTA inviterer til valgdebat om turisme og erhverv i København
06-11-2025
-
Airbnb-snyd fører til samråd: Minister varsler stramninger
06-11-2025
-
Fastfood løfter sig i kvalitet og tiltrækker flere gæster
06-11-2025
-
Digitale værktøjer vinder frem i restaurantbranchen
06-11-2025
-
Moxy Hotel åbner i Aarhus’ nye Sydhavnskvarter
06-11-2025
-
Henrik Specht takker af efter fire årtier i rejsebranchen
06-11-2025
-
Hæder til Danhostel Stevns for ekstraordinært værtskab
06-11-2025