HORESTA har indenfor det seneste år fået mange henvendelser fra medlemmer, der har ønsket at opkræve et tillæg til prisen, primært i form af såkaldte ”energitillæg”.

I oktober meddelte Forbrugerombudsmanden, at det var i orden at fastsætte et energitillæg på grund af den særlige situation med stigende energipriser og inflation.

Men i forbindelse med en dialog vi har haft med Forbrugerombudsmanden vedrørende muligheden for generelt at fastsætte tillæg til prisen, har vi fået en tilkendegivelse af, at Forbrugerombudsmanden nu ser mere restriktivt på anvendelse af tillæg end tidligere.

Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at det som udgangspunkt IKKE længere er muligt at fastsætte tillæg til en pris, medmindre tillægget afspejler en helt særlig og foreløbig situation.

Er du medlem af HORESTA kan du læse mere i dette notat.

20240521 DSC09919
Erhvervsjuridisk chef
Kaare Friis Petersen

Forårets helligdage: Få styr på vagtplanen

Forårets helligdage kræver ekstra opmærksomhed på vagtplanlægningen, da reglerne afhænger af medarbejdernes ansættelsesvilkår. I denne artikel får du et overblik, så du kan planlægge bemandingen optimalt.

Kalder du det for depositum eller reservationsgebyr?

Vidste du, at et depositum skal tilbagebetales, hvis kunden afbestiller inden for fristen? Det gælder ikke, hvis du kalder det for et reservationsgebyr. I denne artikel bliver du klædt på til at navigere i de juridiske muligheder og opmærksomhedspunkter inden for depositum, reservations- og afbestillingsgebyr.

HORESTA vinder principiel voldgiftssag inden for offshore

HORESTA har vundet en vigtig faglig voldgiftssag inden for offshore-overenskomsten med 3F Privat Service, Hotel og Restauration. Sagen kunne have medført store ekstra omkostninger for de berørte virksomheder på overenskomsten.

Log ind