HORESTA får jævnligt henvendelser fra medlemmer, som er i tvivl om, hvad de skal gøre, når en gæst ikke har betalt en regning.
Hvis et skyldigt beløb ikke betales, skal der iværksættes en inkassoproces. Man kan som virksomhed vælge selv at iværksætte og gennemføre inkasso, såkaldt ”egeninkasso”, eller man kan vælge ekstern bistand i form af et inkassobureau eller en advokat.
Inden der iværksættes en inkassoproces kan det dog være en god ide, at sende en betalingspåmindelse, forklarer Kaare Friis Petersen, erhvervsjuridisk chef hos HORESTA.
"I en betalingspåmindelse bør der henvises til tidligere fremsendt faktura, og der bør fastsættes en ny betalingsfrist, f.eks. 7 dage. Man er dog ikke forpligtet til at sende en betalingspåmindelse, men da der kan være tale om forglemmelse eller andre undskyldelige omstændigheder, som forklaring på, at en faktura ikke er betalt, kan det være en god ide at gøre det," siger han.
Påkravsskrivelse kan være nødvendig
Reagerer gæsten ikke herpå, skal der sendes en såkaldt påkravsskrivelse, som er en egentlig rykker med pålæg af rykkergebyr og renter. På dette stadie skal man beslutte, om man selv vil forfølge kravet selv eller om man vil anvende et inkassobureau eller en advokat til at forfølge kravet.
Ønsker man ekstern bistand kan der henvises til HORESTAs medlemsfordelsaftale med inkassobureauet Collectia.
Hvis man selv vil sende en påkravsskrivelse, skal man være opmærksom på, at en sådan skal overholde kravene i inkassolovens § 10 herunder, at der som minimum skal fastsættes en betalingsfrist på 10 dage.
En påkravsskrivelse kan også indeholde krav om betaling af et rykkergebyr (fx 100 kr) samt betaling af morarenter efter rentelovens regler. Skrivelsen bør også indeholde et varsel om, at hvis kravet ikke betales, overgives det til retslig inkasso.
Næste skridt: Inkasso
Hvis kravet ikke betales efter fremsendelse af påkravsskrivelse er næste skridt retslig inkasso. Er kravet på under 100.000 kr. og bestrider skyldneren ikke kravet, så kan man sende et såkaldt betalingspåkrav via Fogedretten.
Se mere på Domstolenes hjemmeside
”Har gæsten fra starten bestridt kravet, enten hele kravet eller størrelsen heraf, bør man i stedet anlægge et almindeligt søgsmål ved domstolene med påstand om, at gæsten skal betale kravet," forklarer Kaare Friis Petersen.
Er kravet under 100.000 kr. kan det ske i en forenklet proces, ”småsagsprocessen”.
HORESTA foretager ikke inkasso på medlemmernes vegne, da HORESTA ikke har den fornødne autorisation eller de fornødne ressourcer hertil. Vi rådgiver dog altid gerne om processen, hvis du som medlem selv ønsker at inddrive et krav og ellers kan vi henvise til ovennævnte medlemsfordelsaftale med Collectia.
Medlemmer kan kontakte HORESTA for nærmere rådgivning. Ring da til HORESTAs juridiske call center på 35 24 80 40.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
-
Finalisterne til Årets Kok og Årets Tjener 2026 er fundet
23-11-2025
-
Madklubben til HORESTA Årsdag 2025: Digitalisering starter der, hvor gæsten ikke ser det
23-11-2025
-
Restaurant Insights 2025: Få ny viden og inspiration til restaurantdriften
23-11-2025
-
HORESTA: Regeringens satsning på erhvervsturismen er et stærkt signal
23-11-2025
PRESSEKLIP
-
Beskæftigelsen fortsatte med at stige i september
21-11-2025
-
Mødeturisme og grøn omstilling får millionløft af staten
21-11-2025
-
Nye kystprojekter får luft under vingerne
21-11-2025
-
HORESTA: Strategisk turismeløft er godt – men bør følges op af bedre konkurrencevilkår
21-11-2025
-
Øresundslinjen bliver nu mere batteridrevet
21-11-2025
-
Klima og turisme forenes i ny storattraktion i Roskilde
21-11-2025