Hotel- og restaurationsbranchen er blandt de brancher, hvor medarbejdere ofte møder gæster, der overskrider grænser både verbalt fysisk og anden uønsket adfærd. Som arbejdsgiver har du det overordnede ansvar for at skabe rammerne for et sikkert og sundt arbejdsmiljø for dine medarbejdere.
Her er fem målrettede råd til, hvordan du som arbejdsgiver kan forebygge og håndtere grænseoverskridende gæsteadfærd i din virksomhed.
Etabler en tydelig politik for gæsteadfærd
Udarbejd en klar politik for, hvilken adfærd I ikke accepterer fra gæster, og sørg for, at alle medarbejdere kender den. Politikken skal også indeholde en kort og tydelig procedure:
- Medarbejderen sætter en grænse med en fast formulering, f.eks.: “Jeg vil gerne hjælpe dig, men jeg skal bede dig om at tale respektfuldt / holde afstand.”
- Hvis medarbejderen føler sig utryg, skal de straks kunne tilkalde en ansvarlig – fx arbejdsgiver, shift manager eller erfaren kollega.
- Den ansvarlige overtager dialogen og vurderer, om gæsten skal have en advarsel, nægtes servering eller bortvises.
- Hændelsen registreres kort, så I kan lære af situationen og forebygge fremtidige episoder.
Synlig kommunikation af husregler til gæsterne kan også støtte medarbejderne og signalere, at I prioriterer et trygt arbejdsmiljø.
Prioritér træning i konflikthåndtering
Som arbejdsgiver bør du sikre, at alle medarbejdere – både nye og erfarne – jævnligt får træning i konfliktnedtrapning, grænsesætning og situationsfornemmelse. Giv medarbejderne konkrete formuleringer og strategier, de kan bruge i pressede situationer, og sørg for, at de altid ved, hvornår de skal hente støtte fra en ansvarlig.
HORESTA udbyder i samarbejde med BARMA et online konflikthåndteringskursus.
Læs mere og tilmeld dig kurset her
Ingen medarbejdere skal håndtere konflikter alene
I aften- og nattetimerne kan situationer hurtigt udvikle sig. Sørg for, at der altid er en ansvarlig person tæt på, som kan tage over i konfliktsituationer. Implementér klare procedurer for, hvem der overtager dialogen med en gæst, når en medarbejder føler sig utryg. Gør det tydeligt, at medarbejdernes sikkerhed altid vægtes højere end service.
Registrér hændelser systematisk og brug data aktivt
Indfør faste rutiner for registrering af uønskede hændelser – store som små. Gør det let for medarbejderne at rapportere episoder uden frygt for negative konsekvenser.
Brug registreringerne til at identificere mønstre:
- Opstår problemerne på bestemte tidspunkter?
- Er der bestemte situationer eller typer af gæster, der går igen?
Brug den viden til at justere bemanding, procedurer og gæstepolitikker.
Skab trygge rammer gennem indretning
Som arbejdsgiver kan du påvirke de fysiske rammer betydeligt. Skab gode oversigtsforhold, undgå at gæsten kan komme for tæt på medarbejderen – især ved baren og receptioner. Hav desuden tydelige flugtveje.
Overvej diskhøjde, placering af arbejdsstationer og muligheden for at skabe afstand mellem medarbejdere og gæster. Selv små ændringer i indretningen kan forbedre sikkerheden.
Har du brug for yderligere vejledning omkring håndteringen af gæsters adfærd, er du velkommen til at kontakte HORESTAs arbejdsmiljøchef Vivi Nedergaard Lambert.
SENESTE NYHEDSBREV
BRANCHENYHEDER
PRESSEKLIP
-
Med ministerbesøg i Bella Center fulgte nye midler til dansk mødeturisme
25-11-2025
-
Finalefeltet er sat: Seks kokke og tjenere klar til Årets Kok og Årets Tjener 2026
25-11-2025
-
Wolt afviser konkurrence som årsag til fjernet prisklausul
25-11-2025
-
Mette Ravn stopper som direktør for Himmerland: Afløser er fundet
25-11-2025
-
Stjernekokke skal sætte turbo på dansk madturisme
25-11-2025
-
Marienlyst Strandhotel kåret som Danmarks bedste konferencehotel – igen
25-11-2025
-
Hotel med 100 værelser på vej i Viborg
25-11-2025
-
Danske kæder løber med førertrøjen på Københavns fastfoodmarked
25-11-2025