Verden bliver mere og mere digitaliseret og stiller højere og højere krav til virksomheders bæredygtighed. Det mærker den danske hotelbranche også, viser en medlemsundersøgelse foretaget blandt HORESTAs hotelmedlemmer i hele landet.

I hvert fald svarer over 90 procent af hotellerne i København, at bæredygtighed indgår i deres strategi for resten af 2023. Næsten lige så mange angiver, at de vil fokusere deres strategiske indsats på mere digitalisering.

For hotellerne uden for København er billedet en smule anderledes. Her svarer 75 procent godt nok, at de vil fokusere strategien på bæredygtighed, men ellers er det med henholdsvis 84 procent og 75 procent omkostningsbesparelser og forbedring af kvaliteten, der vejer tungest i de strategiske overvejelser.

“Gæsterne stiller højere krav til hotellernes bæredygtighed og digitalisering. Det er generel samfundsudvikling, som også skinner igennem i hotelbranchen. Uden for København oplever hotellerne dog en stagnation og derfor er der et større fokus på omkostningsbesparelser end på mange andre områder i øjeblikket. Men alt i alt betyder de strategiske valg, at den samlede danske hotelbranche vil kunne tilbyde er mere attraktivt produkt, som vil tiltrække flere danske såvel som internationale turister,” siger Jeppe Møller-Herskind.

HORESTA-medlemmer kan læse hele medlemsundersøgelsen her.

Er du ikke medlem af HORESTA endnu, kan du læse mere om fordelene ved et medlemskab og melde dig ind her.

HORESTA: Turismens glas er trekvart fyldt

Danskernes opbakning til turismen er faldet fra 78 pct. i 2023 til 74 pct. i 2024. HORESTA ser det som en udfordring, men understreger, at tre ud af fire fortsat er positive.

Log ind