Mange tænker måske på digitale bestillingsløsninger og den direkte gæsteoplevelse, når de hører ordet digitalisering koblet til restaurationsbranchen.

Men ifølge Kristoffer Gleberg, der er driftsdirektør i Madklubben, er der også stort potentiale for digitale forbedringer andre steder – nemlig i de dele af driften, som gæsten aldrig ser.

”Den måde, vi har valgt at gribe det an på i Madklubben, er ved at fokusere i første omgang benhårdt på de interne processer, på backend-processerne. Det, der ikke rammer gæsterne. Vi har fået effektiviseret de processer og gjort os selv dygtigere ved hjælp af digitalisering og diverse analyseværktøjer,” lød det fra Kristoffer Gleberg efter paneldebatten.

Han pegede blandt andet på lønstyring som en lavthængende frugt. Her kan digitalisering hurtigt skabe overblik og effektivitet i en branche, hvor løn er en af de største udgiftsposter.

Men også vagtplanlægning kan styrkes digitalt.

Med de rette systemer kan restauranter forudsige og tilpasse bemandingen efter perioder med høj gæsteaktivitet. Det skaber både bedre økonomi og en mere balanceret arbejdsdag for medarbejderne. Det kommer i sidste ende gæsterne til gode.

Se hele interviewet med Kristoffer Gleberg her

HORESTA: Regeringens satsning på erhvervsturismen er et stærkt signal

Regeringens investering på 23 millioner kroner i møde- og erhvervsturismen får fuld opbakning fra HORESTA, der fremhæver erhvervsturisters markant højere døgnforbrug og ser satsningen som både økonomisk klog og strategisk nødvendig for Danmarks internationale konkurrencekraft.

Log ind