I sagen blev en kvinde indkaldt til en jobsamtale i stillingen som psykomotorisk terapeut. Senere selvsamme dag blev kvinden tilbudt jobbet mundtligt, og begge parter blev enige om, at hun skulle tiltræde stillingen den 1. marts 2023.

Kun få dage senere, sendte arbejdsgiveren en skriftlig bekræftelse til kvinden, hvori det tydeligt fremgik, at hun officielt var ansat fra den aftalte tiltrædelsesdato.

Kvindens orientering om graviditet
En uge efter den 1. februar 2023 kontaktede kvinden arbejdsgiveren og orienterede dem om, at hun var gravid i femte uge. Til kvindens skuffelse trak arbejdsgiveren jobtilbuddet tilbage. De rådede hende til at søge stillingen igen efter endt barsel.

Kvinden havde i mellemtiden opsagt sin stilling hos nuværende arbejdsgiver. Kvinden klagede herefter til Ligebehandlingsnævnet over forskelsbehandling på grund af graviditet, og mente at arbejdsgiveren ved annullering af jobtilbuddet havde lagt vægt på hendes graviditet.

Arbejdsgiver måtte betale 180.000 kr.
Ligebehandlingsnævnet vurderede, at arbejdsgiveren ikke kunne påvise, at deres beslutning om annullering af jobtilbuddet ikke var på grund af kvindens graviditet.

Nævnet lagde vægt på arbejdsgivers mail til kvinden, hvor de på skrift bekræftede ansættelsen, og der var således ikke tvivl om, hvorvidt havde fået tilbudt jobbet som psykomotorisk terapeut. Kvinden fik derfor en godtgørelse på 180.000 kr.

Advokat, Rokhsar Ghafar, udtaler:

"Virksomheder skal være særligt opmærksomme ved ansættelser og opsigelser, når medarbejdere oplyser om graviditet. Ved opsigelse af en gravid medarbejder, er det virksomheden, der skal løfte bevisbyrden for, at opsigelsen ikke er begrundet i graviditeten."

Nærværende artikel er alene udarbejdet som generel information og kan ikke træde i stedet for konkret juridisk rådgivning. Vi anbefaler derfor altid, at man søger individuel rådgivning i den konkrete sag. Vores callcenter kan kontaktes direkte på telefon +45 35 24 80 40 eller pr. mail på callcenter@horesta.dk

Rokhsar
Advokat
Rokhsar Ghafar

Advarsel ved ubehageligt sprogbrug på arbejdspladsen

Et godt arbejdsmiljø forudsætter respektfuld kommunikation. Men hvad gør man som arbejdsgiver, hvis en medarbejder taler nedladende, bruger skældsord eller på anden måde bidrager til en ubehagelig omgangstone?

Log ind